مشاوره تحصیلی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی |  روانشناس تحصیلی

مشاوره تحصیلی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی | روانشناس تحصیلی

جزوات ، سوالات ،کتاب ها و نکات کنکور کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی بالینی
مشاوره تحصیلی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی |  روانشناس تحصیلی

مشاوره تحصیلی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی | روانشناس تحصیلی

جزوات ، سوالات ،کتاب ها و نکات کنکور کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی بالینی

معرفی مجموعه روانشناسی (کد1133)

 عرض سلام و خسته نباشید خدمت داوطلبان گرامی از آنجایی که تغییرات اندکی در گرایش های مجموعه روانشناسی ایجاد شده و بسیاری از دوستان در زمینه گرایش های مختلف این مجموعه سوالاتی داشتند، لذا ضروری دانستم که اطلاعات در مورد مجموعه 1133 را تکمیل نمایم. و برای آشنایی بیشتر داوطلبان با تفاوت مجموعه علوم تربیتی 2 ( کد 1118)  و مجموعه روانشناسی (کد1133) ، توضیحات مختصری در باره کد 1118 ارائه دهم.

مجموعه روانشناسی زیرشاخه گروه علوم انسانی است، یکی از ویژگی های این مجموعه این است که کلیه فارغ التحصیلان کارشناسی بدون توجه به مدرک تحصیلی شان می توانند در آزمون ورودی کارشناسی ارشد روان شناسی شرکت کنند.

مجموعه روان شناسی شامل 7 گرایش 1- روان شناسی عمومی 2- روان شناسی بالینی 3- سنجش و اندازه گیری (روان سنجی) 4-روان شناسی صنعتی و سازمانی 5- روان شناسی بالینی کودک و نوجوان 6- خانواده درمانی 7- علوم شناختی می باشد. از امسال گرایشی به نام روانشناسی اسلامی به این مجموعه اضافه شده است.

روانشناسی عمومی

روان‌شناسی عمومی با مسائلی چون رفتار، رشد، هوش، یادگیری، حـافظه، انگیـزه، هیجـان، بهنجاری و ناهنجاری و رفتارهای اجتماعـی سر و کار دارد. فارغ‌ التحصیلان‌ در این‌ رشته‌ می‌توانند فعالیت‌های‌ مقدماتی‌ را در زمینه‌های‌ تشخیص‌ و درمان‌ اختلالات‌ روانی‌ در مؤسسات‌ عمومی‌ و روانی‌ و کلینیک‌های‌ روان‌ پزشکی‌ و سایر مراکز شبیه‌ به‌ آن‌ عهده‌ دار شوند و یا تدریس‌ روانشناسی‌ عمومی‌ را در مراکز آموزشی‌ بعهده‌ گیرند و یا بعنوان‌ روان‌شناس‌ مدرسه‌ در مدارس‌ همکاری‌ داشته‌ باشند.

روانشناسی بالینی

پر طرفدارترین گرایش این مجموعه است. روانشناسان‌ می‌توانند در مورد تشخیص‌، درمان‌ و بازآموزی‌ افراد نیز عهده‌‌دار مسئولیت‌ گردند؛ اگر چه‌ در اغلب‌ این‌ موارد، روانشناسان‌ بعنوان‌ عضوی‌ از یک‌ تیم‌ شامل‌: روانپزشک‌، پرستار و مددکار اجتماعی‌ کار خواهندکرد ولی‌ آموزش‌ تخصصی‌ آن‌ها باید به‌ گونه‌ای‌ باشد که‌ بتوانند بخش‌ زیادی‌ از مسئولیت‌ها را به‌ تنهایی‌ برعهده‌ گیرند. اهم‌ این‌ قبیل‌ مسئوولیت‌ها عبارت‌اند از: تشخیص‌ ناهنجاری‌های‌ رفتاری،‌ درمان‌ فردی‌ و گروهی‌، مشاوره‌ و راهنمایی‌ و بازآموزی. ‌
 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی می‌تواند به عنوان روان‌شناس بالینی به کار روان درمانی در بیمارستان‌‌های روانی، کلینیک‌‌های روان‌شناسی، مراکز مشاوره و راهنمایی، سازمان بهزیستی و ادارات مربوطه به صورت فردی یا گروهی مشغول گردد.

سنجش و اندازه گیری

‌ روان سنجی، گرایش سوم مجموعه روان شناسی است که کمترین تعداد داوطلب و در عین حال کمترین تعداد پذیرش را دارا است‌. روان سنجی عمدتاً با آمار، شیوه‌های سنجش در آموزش و پرورش و یادگیری، ارزیابی‌های روانشناختی از طریق آزمون‌‌های روانی و شیوه‌های گزینش و سرند کردن در ارتباط است‌.کارشناس ارشد روان‌سنجی می‌تواند به کار اجرای آزمون‌‌های روانی - تشخیصی، سنجش هوش، ویژگی‌‌های شخصیتی، آسیب‌های مغزی، عقب ماندگی‌های ذهنی، ارزیابی در آموزش و پرورش، سازمان سنجش و داده‌پردازی مشغول گردد. یا به همراه یک تیم درمان در کلینیک‌‌های روان شناختی مشغول به کار گردد.

هدف از تحصیل در این رشته، تربیت افرادی است که با جنبه‌های نظری و کاربردی در زمینه‌های مربوط به اندازه‌گیری و ارزیابی خصوصیات مختلف افراد انسانی و مهارت‌های او، آشنایی کافی داشته و توانایی بکارگیری آن را در موقعیت‌های شغلی در آموزش و پرورش داشته باشد. فارغ‌التحصیلان این رشته با استفاده از تئوری کلاسیک اندازه‌گیری به سنجش ویژگی‌های پنهان افراد می‌پردازند و از سویی دیگر با طراحی انواع آزمون‌ها (تحصیلی، هوش و استعداد، استخدامی و ...) در سطوح وسیعی به سنجش آموزشی و تربیتی افراد مشغول‌اند. اجرای آزمون‌های روانی در امر تشخیص، همواره یاری رسان متخصصان بوده است.

 روانشناسی صنعتی سازمانی

 از سال 1383 به این مجموعه افزوده شده است. این رشته عمدتا با علل، رفتاری، تاثیرات متقابل فرد و محیط کار و اثر گذاری محیط - فرد بر روی هم سرو کار دارد. روانشناسی‌ صنعتی‌ و سازمانی‌، یافته‌های‌ روانشناسی‌ و مطالعه‌ علمی‌ رفتار انسان‌ را در صنعت‌ و محیط‌ کار به‌ کار می‌برد. یعنی‌ درباره‌ این‌ که‌ محیط‌ کار باید چگونه‌ باشد تا بهترین‌ بازدهی‌ را داشته‌ باشد و یا چه‌ متغیرهایی‌ در ارتباط‌ بین‌ کارگر و کارفرما مؤثر است‌ و چه‌ عواملی‌ باعث‌ عدم‌ تفاهم‌ بین‌ کارفرما و کارگر می‌شود، مطالعه‌ می‌کند.

از آنجایی‌ که‌ نیروی‌ انسانی‌ ماهر و سازمان‌های‌ کارآمد از ارزنده‌ترین‌ ثروت‌های‌ هر کشور به‌ شمار می‌روند و در رشد و توسعه‌ آن‌ نقشی‌ اساسی‌ دارند و چون‌ تشخیص‌ و رفع‌ مسائل‌ و مشکلات‌ انسانی‌ و سازمانی‌ تأثیری‌ شگرف‌ در پیشرفت‌ و توسعه‌ دارد، این‌ گرایش‌ اهمیت‌ قابل‌ توجهی‌ دارد.

 روان شناسی بالینی کودک و نوجوان
از سال 1384 به مجموعه روان شناسی افزوده شد. این گرایش همگام با روان شناسی بالینی است با این تفاوت که با اختلالات دوران کودکی و نوجوانی سروکار دارد.

روان شناسی خانواده درمانی
از سال 1385 به مجموعه روان شناسی افزوده شد. این گرایش همگام با روان شناسی بالینی است با این تفاوت که تأکید بیشتر آن بر روی خانواده و مشکلات خانواده است.

روان شناسی علوم شناختی

 به صورت «پژوهش علمی درباره ذهن و مغز" تعریف می شود. علوم شناختی ، دانشی جدید در زمینه ذهن و مغز است. دانشمندان این رشته می‌کوشند تا در خصوص ادراک، تفکر، حافظه، فهم زبان، یادگیری و سایر فرایند‌های ذهنی و پدیده‌های موثر در آگاهی و شناخت به درک عمیق‌تری دست پیدا کنند و مکانیسم‌ها و فرایند‌هایی را که در بروز این پدیده‌ها دخالت دارند بطور دقیق بررسی نمایند.

 

روانشناسی اسلامی

از سال 1391 به مجموعه روانشناسی افزوره شد، روانشناسی اسلامی دارای گرایش روانشناسی مثبت با ضرایب روانشناسی عمومی می باشد که با ظرفیت 8 نفر« فقط مرد»  در دانشکده غیر انتفاعی علوم حدیث پذیرش دارد.

 

در دانشگاه آزاد گرایش دیگری تحت عنوان روانشناسی شخصیت وجود دارد.

روان شناسی شخصیت
 به مطالعه صفات و پویایی های شخصیتی می پردازد و هدف آن ، تهیه و تدوین نظریه های شخصیت به منظور ارزیابی و طبقه بندی ویژگیهای شخصیتی است.

 

با دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در گرایش های بالینی، عمومی و بالینی کودک و نوجوان، فرد می تواند:

 

- پس از احراز شرایط لازم (ازجمله 800 ساعت کارآموزی در مراکز دارای مجوز رسمی، تاییدیه از اساتید رشته و ...) و دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی اقدام به تاسیس کلینیک مشاوره بنماید.

- به عنوان کارشناس این رشته در مراکز دولتی نظیر بهزیستی- شهرداری- نیروی انتظامی- سازمان زندان ها- کانون اصلاح و تربیت و ... در قسمت مربوطه جذب به کار شود.

- در واحدهای کوچک دانشگاه آزاد و یا دوره های فراگیر و یا موسسات آموزش عالی آزاد به عنوان مدرس فعالیت کند.

- در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا دبیر در دروس مربوطه و یا به عنوان مشاور مدرسه جذب به کار شود.

- با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام به تاسیس مهد کودک نماید.

- با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام به تاسیس سرای سالمندان نماید.

- در کلینیک های درمان اعتیاد به عنوان روانشناس مشغول به کار شوند (اشتغال در این مراکز مستلزم تحصیل در گرایش روانشناسی بالینی است و دارا بودن مدرک کارشناسی این گرایش کافی است.

- در کلینیک های مشاوره ای به کارهای درمانی بپردازد.

- با روانپزشکان در کلینیک های خصوصی ایشان همکاری کند (البته روانپزشکان مایل به همکاری با کارشناسان ارشد در گرایش های بالینی و خانواده درمانی هستند.

 

در کلینیک های مشاوره و روان درمانی کودک به کارهای درمانی مثل بازی درمانی و ... بپردازد (در این مراکز تاکید بیشتر روی کارشناسان ارشد با گرایش بالینی کودک و نوجوان و بالینی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد